מה זה PR וכיצד הוא משפיע עלינו?
"ציונים זה לא הכל" היא קלישאה שחוקה במיוחד וכנראה נכונה – אבל בכל הקשור לקידום אתרים, הציון שמקבל כל דף אינטרנט מגוגל, PR שמו, הוא רב חשיבות ויקר ערך.
PR גבוה יותר פירושו נראוּת רבה יותר, ופוטנציאל למשוך עוד ועוד גולשים, כך שכדאי להבין את העקרונות הבסיסיים של האלגוריתם שקובע את ה- Page Rank, ובפרט את ההשפעה של לינקים על ה- PR.
לכל דף אינטרנט אליו מגיע העכביש של גוגל (התוכנה שסורקת כל העת את הרשת) יש ציון, הנקבע על סמך הפופולאריות שלו והערך של התוכן המופיע בו. דף באתר אינטרנט שזה עתה הוקם (או דף חדש באתר קיים) מקבלים ציון התחלתי צנוע למדי, וככל שיש אליהם יותר לינקים מדפים אחרים, כך ה-PR שלהם מטפס (שכן תפישת העולם של גוגל גורסת שהפניה לדף מסוים פירושה הצבעת אמון בו ועל כן תורמת לשיפור הציון שלו).
כלומר, לכל דף אינטרנט יש יכולת לשפר את ה-PR של דפים אחרים באמצעות לינקים אליהם. מידת השיפור בציוני דפים אלה נקבעת במידה רבה עפ"י ה-PR של הדף המפנה, על סמך נוסחה מתמטית, ובהתאם למספר הלינקים היוצאים: כאשר עמוד מסוים מוציא קישור לעמוד אחר (יכול להיות באותו האתר או באתר חיצוני) הוא בעצם מעביר אליו PR.
עתה, נניח כי אותו עמוד מפנה לאתר נוסף (כלומר יוצאים 2 קישורים מאותו עמוד), כמות ה-PR שהועברה לעמוד הראשון תהיה נמוכה יותר. כמות הכוח המועברת בין אתרים נקראת Link Juice.
חשוב לציין כי ייתכן שהחלוקה בימינו כבר אינה שוויונית לחלוטין, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון, ובכל מקרה, צריך לקחת בחשבון פקטור נוסף: לינקים הדדיים.
נניח שדף מסוים מוציא קישור לשני אתרים שונים, מה קורה כאשר אחד מהאתרים האלו מוציא קישור בחזרה לאתר המקורי? לשם המחשה, תארו לכם 3 דליי מים, דלי מס' 1 מזרים מים לשניים האחרים. מה יקרה אם נחבר צינור נוסף המחזיר מים מדלי מס' 2 לדלי מס' 1? דלי מס' 2 מחזיר כוח לדלי מס' 1 שממשיך להזרים כוח לדלי מס' 2 ודלי מס' 3.
העברת הכוח נכנסת למעגל שחוזר על עצמו בין 3 האתרים האלו, מספר החזרות על התהליך מוגדרות באלגוריתם הדירוג של גוגל.
אם בדף 2 מתווסף במקביל לקישור אל 1 עוד קישור, ללא הדדיות, אל דף 4 (בין אם הקישור חיצוני ובין אם פנימי), הרי שעכשיו התרומה של דף 2 ל-PR של 1 פוחתת בחצי (כי החצי השני עובר ל-PR של דף 4). הירידה ב-PR של 1 משפיעה כמובן גם על 2 בחזרה וגם על הדפים 3 ו-4, ונוצר מצב המכונה "דליפה" שכן חלק מה-PR הפוטנציאלי זלג אל דף 4.
הבעיה העיקרית עם פוטנציאל הדליפה הוא לא הירידה ב-PR של דף זה או אחר, אלא החשש שמא אתרים רבים יימנעו מהוצאת לינקים, דבר שיערער מן היסוד את האלגוריתם של גוגל – שכאמור מבוסס על לינקים ומפרש אותם כהצבעות אמון.
חשוב לציין שהאלגוריתם של גוגל, כידוע, התעדכן ומתעדכן באופן מתמיד, וייתכן כי החברה ששינתה את העולם כבר נתנה את דעתה לבעיה הנ"ל. יחד עם זאת, רצוי שכל מי שעוסק בקידום אתרים ואופטימיזציה יהיה מודע לתהליך הדירוג.