כשחושבים על מנועי חיפוש באינטרנט האסוציאציה המידית היא גוגל. למעשה זה כבר כמעט שם נרדף לחיפושים באינטרנט ואפילו יש פועל מתאים – לגגל. אבל כשרוצים לקדם אתר באופן האפקטיבי ביותר כדאי לקחת בחשבון עוד 2 מנועי חיפוש: פייסבוק ויוטיוב. כן, אמנם הם מוכרים יותר כרשת החברתית הפופולרית ביותר וכאתר הזה שצופים בו בסרטונים בכל נושא שרק רוצים, אבל בפועל גם בהם יש מנוע חיפוש, ולכן עבודת SEO חכמה מתייחסת גם אליהם.
כאן בעמוד תמצאו הסברים לגבי היתרונות והחסרונות של כל אחת מהפלטפורמות הנ”ל, והדגשים הייחודיים להן (אגב, אם שאלתם את עצמכם למה בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, לא ברשימה – התשובה היא שנתח השוק שלו בארץ פשוט זניח ולא כדאי להקדיש אליו משאבים).
מנועי חיפוש באינטרנט - גוגל: מדוע הוא הברור מאליו, ואיך עושים בו SEO נכון?
קידום אורגני בגוגל הוא מרכיב בלתי נפרד בכל עבודת SEO. הסיבה לכך פשוטה: גם ב-2022 רוב הישראלים מחפשים מידע בגוגל, ולכן אתר שיופיע במקום גבוה עבור שאילתות רלוונטיות יזכה לנפח תנועה מרשים. זאת ועוד: כשהעסק שלכם נחשף לעיני גולש מסוים בגוגל, התזמון מושלם: בדיוק כשהוא רוצה לקבל תשובות לשאלות ומידע שיעזור לו לקבל החלטות – תשובות ומידע שאתם יודעים לספק לו.
כשמוסיפים על שני היתרונות הנ”ל את האמינות שמייחסים הגולשים למנוע החיפוש שבנו סרגיי ברין ולארי פייג’ עוד בסוף המאה הקודמת, אמינות שעוברת גם אל האתרים שמדורגים בצמרת, התוצאה היא תועלת רבה מאוד: מספר רב של מבקרים באתר, שמגיעים בזמן מצוין מבחינתכם, ועם רמת אמון התחלתית גבוהה.
החיסרון העיקרי הוא שנדרשת סבלנות כדי להגיע למקומות הראשונים, ובמיוחד בתחומים תחרותיים. מצד שני, כשעובדים נכון, לאחר שהאתר שלכם יזכה לציונים גבוהים ומיקומים בהתאם, הוא יוכל לשמר את המעמד המתגמל לטווח ארוך.
הדגשים העיקריים של קידום אתר בגוגל
ההמלצה החשובה ביותר של גוגל, וגם שלנו בסייט איט, היא לא לחשוב על גוגל – אלא על הגולשים. חוויית משתמש מוצלחת, שמבוססת על תוכן בעל ערך אמיתי וניווט אינטואיטיבי ונוח, תעניק לאתר שלכם ציונים גבוהים מאוד גם אצלם (ובהתאם סיכוי גבוה יותר להנעה לפעולה) וגם אצל גוגל.
שני המרכיבים הנוספים ב-SEO לטובת מנוע החיפוש הפופולרי הם פרופיל קישורים מגוון (אבל אך ורק מאתרים שגוגל תופשת כאמינים ורלוונטיים אליכם!) ואופטימיזציה טכנית של האתר.
מנועי חיפוש באינטרנט - יוטיוב: איך ולמה להתבלט בין אינספור סרטונים?
השלב הראשון הוא כמובן ליצור סרטונים. אם אתם נרתעים מכל – פשוט אל. היום קל מאוד ליצור תוכן מצולם איכותי ומעניין, וזה גם המפתח העיקרי: להקדיש את עיקר תשומת הלב לתוכן עצמו ולערך שהוא יספק לצופים בו. כשאתם מעבירים חלק מהידע הרב שצברתם בתחום המומחיות שלכם, בגובה העיניים ובאופן ברור וקל להבנה, התוצאות יהיו בהתאם גם אם הצטלמתם בסמארטפון אצלכם במשרד, בלי רקע מעניין או אפקטים וכו’ (כן חשוב להקפיד על סאונד איכותי, וכדאי להשקיע גם בכתוביות כדי שלצופים יהיה קל להבין מה אתם אומרים).
כשיש סרטונים – למשל טיפים מועילים, מדריכים מקיפים וגם סיפורי הצלחה יכולים להוות בסיס מתאים – פותחים ערוץ ומעלים אליו את התוכן המצולם. בשלב הזה כדאי לזכור שגם ביוטיוב, בדיוק כמו בגוגל, מתבצעים כל הזמן חיפושים, ולכן חשוב להתייחס למילות המפתח.
איך בוחרים מילות מפתח ל-SEO ליוטיוב?
SEO ליוטיוב כולל שילוב חכם של מילות מפתח רלוונטיות בכותרת של כל סרטון, בתיאור שלו וגם בתגיות שאפשר להוסיף לו. איך יודעים מהן המילים הרלוונטיות? מחקר מילות מפתח שמתמקד בחיפושים ביוטיוב, כולל בדיקת המילים שחוזרות בסרטונים בתחום הפעילות שלכם, ובפרט אלה שמדורגים גבוה.
בנוסף חשוב להשתמש גם במילות המפתח שזוכות לחיפושים רבים בגוגל. הסיבה לכך פשוטה: כשמחפשים בגוגל מנוע החיפוש מציג גם סרטונים רלוונטיים, כך שמאוד ייתכן שתצליחו למשוך צופים גם מחוץ ליוטיוב.
בכל מקרה כדאי למצוא איזון בין מילים מחופשות מאוד לבין כאלה שהתחרות עליהן נמוכה, וכך להתברג לתוצאות הראשונות במינימום זמן והשקעה ביחס לתמורה.
טיפים נוספים
- יוטיוב מעניקה נקודות זכות גם על לייקים, תגובות והירשמויות לערוץ – אל תשכחו לעודד את הצופים לבצע את כל אלה ואפילו לשתף את הווידאו אם הוא מצא חן בעיניהם. ההנעה לפעולות הנ”ל יכולה להיות בסרטון עצמו (בסוף) וגם בתיאור.
- הפצת הסרטונים ברשתות חברתיות – אחרי שמשקיעים לא מעט אנרגיות ביצירת סרטון, כדאי לחשוף אותו לכמה שיותר עיניים וגם למשוך כמה שיותר אנשים לצפות בו ביוטיוב, וכך לקבל עוד נקודות זכות.
- אופטימיזציה לערוץ עצמו – בנוסף לאופטימיזציה לכל סרטון, כדאי לעשות זאת גם לערוץ כולו באמצעות חלוקה לפלייליסטים, תיאור מדויק ומושך של הערוץ, תמונה שובת לב ושיבוץ מילות מפתח.
פייסבוק: מתי כדאי להשקיע ב-SEO לפייסבוק ומהן התועלות של פעולה זו?
בזמן האחרון נמתחת לא מעט ביקורת על הרשת החברתית שברא מארק צוקרברג. בין השאר נטען שפייסבוק מעוניינת לדחוף את בעלי העסקים לכיוון של קידום ממומן (פרסומות או פוסטים מקודמים בתשלום), ולכן מצמצמת את הטראפיק של הפוסטים האורגניים.
חלק מהביקורות נכונות וחלק מוגזמות, ובכל מקרה עדיין מדובר באתר פופולרי להפליא – וגם אתם תוכלו לנצל זאת.
בפרט מומלצת האופציה של SEO לפייסבוק לעסקים שיכולים לנהל אינטראקציות שונות עם הקהל שלהם. כשהגולשים שעוקבים אחרי העסק שלכם מגיבים ואתם מגיבים להם בחזרה, הרווח כפול – גם עוד נקודות זכות באלגוריתם של פייסבוק ובהתאם חשיפה רבה יותר לפוסט הספציפי כמו גם פוסטים אחרים, וגם מחויבות רבה יותר מצד המתעניינים בכם.
טיפים לקידום בפייסבוק
- שם משתמש קליט שגם מתאים לעסק שלכם.
- תיאור לעמוד שכולל מילות מפתח, ועוד יותר חשוב – הסבר ממצה וממוקד למה כדאי בעצם לעקוב אחריכם.
- אל תדלגו על פריטי המידע שפייסבוק מבקשת – כתובת, מספר טלפון וכו’ – הם תורמים לקידום ברשת וגם יוצרים אמינות בעיני הגולשים.
- פייסבוק לא אוהבת הפניות לאתרים חיצוניים, לכן כדאי להימנע מלינקים בפוסטים עצמם. אפשר לפרסם אותם בתגובות, ולציין בפוסט שהקישור הרלוונטי בתגובה הראשונה. אם אתם רוצים להעלות וידאו, עשו זאת דרך הממשק של פייסבוק ולא כלינק ליוטיוב.
- בכל פוסט המילה הראשונה חשובה במיוחד (גם מבחינת גוגל, שמשתמשת בתווים הראשונים לטובת התיאור בדף תוצאות החיפוש שלה).
וכמובן, הכי חשוב: תוכן מעניין באמת ורצוי גם ייחודי – גם טקסטים, גם תמונות, גם וידאו וגם שילוב של כל אלה. אם תצליחו לשלב גם הנעה לפעולה – למשל שאלה (אמיתית) שתעודד את העוקבים אחריכם להגיב – הקידום יהיה עוד יותר אפקטיבי.