קידום אתרים אורגני (SEO), התהליך שבלעדיו מעטים העסקים שבאמת יצליחו להתבלט באוקיינוס הענקי שהוא האינטרנט, נחלק לשניים: קידום און פייג', כלומר הפיכת דפי האתר לאופטימליים הן מבחינת הגולשים והן מבחינת מנועי החיפוש, וקידום אוף פייג' הכולל פעולות המתבצעות מחוץ לאתר, ובראשן הטמעת לינקים שיובילו אליו – לינקים רבים ככל האפשר, ולא פחות חשוב, איכותיים.
הבסיס ל- SEO מוצלח הוא הקידום On-Page, ובפרט בחינה מדוקדקת של שלושה נושאים, וכמובן שיפורם במידת הצורך: מהירות הטעינה של כל דף ודף, בניה מושכלת של מבנה קישורים פנימיים ושימוש חכם בריץ' סניפטס (Rich Snippets).
האצת מהירות הטעינה של האתר לשיפור מיקומים בתוצאות החיפוש
הגולשים, כלומר אנחנו, רוצים הכל מהר, והשיפורים הטכנולוגיים שהפכו את האינטרנט למהיר מאפשרים לאתרים למלא את המסכים כהרף עין. אתרים "איטיים" (יחסית, כמובן) עלולים לגרום לגולשים רבים לוותר על הרצון לצפות בתכנים שלהם, מושקעים ככל שיהיו, ובאופן טבעי הדבר בא לידי ביטוי גם בדירוג בגוגל ובשאר מנועי החיפוש.
איך מאיצים את מהירות טעינת הדף?
- על מנת לשפר את מהירות הטעינה כדאי קודם כל לעבור על הקוד של הדפים השונים באתר ולנכש ממנו כל מרכיב שאינו הכרחי. כמו כן חובה לוודא כי אין לינקים שבורים באתר, שכן אלה גורמים לבזבוז זמן מתסכל במיוחד. המלצה אחרת היא לשמור קבצי ג'אווה וה-CSS שמספר דפים זקוקים להם בכתובת אחת.
- תמונות, במקרים רבים, מאטות משמעותית את קצב עליית האתר ועל כדאי להשקיע בהן תשומת לב ומחשבה: ראשית, חשוב לציין את מימדיהן, שנית, כדאי להקטין את גודל הקבצים של התמונות למינימום האפשרי, ושלישית, מומלץ למקם תמונות, ובעיקר את אלה הכבדות, בחלקו התחתון של הדף כך שהגולשים יוכלו לראות את הטקסט (שעולה במהירות) בזמן שהתמונה נטענת.
- עוד כדאי לעשות שימוש ב- Cache, כלומר לאפשר לדפדפנים לשמור בזיכרון שלהם את הדפים השונים באתר, וכך – אם לא חל בהם שינוי – בפעם הבאה שהגולש חוזר לאתר, הוא ייטען במהירות רבה.
- צעד נוסף להקטנת זמן הטעינה של האתר הוא צמצום ההפניות מ- URL אחד לאחר למינימום ההכרחי: כשמתפעלים אתר חדש אבל רוצים לשמור על הדומיין הישן ומפנים מאותה כתובת אל ה- URL החדש, או כשמחזיקים מספר דומיינים במקביל, ההפניה היא כורח המציאות אולם כדאי לדעת שכל הפניה כזו גוזלת זמן יקר ועלולה לעלות ביוקר מבחינת ה- SEO.
- גם דחיסת קוד ה- HTML או ה- CSS (באמצעות GZIP) תאיץ את מהירות טעינת הדפים באתר ותשפר את הדירוג שלהם בגוגל ובשאר מנועי החיפוש.
אם תרצו לדעת את מהירות הטעינה של אתרכם, תוכלו לבדוק בכלי של גוגל – PageSpeed Insights
בניית מבנה קישורים פנימיים בצורה נכונה
קישורים פנימיים הם הפניות מדף אחד באתר לדף אחר בו.
המטרה העיקרית של קישורים אלה היא לאפשר לגולשים לנווט בקלות וביעילות באתר. כשהם נבנים בצורה מושכלת, יש להם ערך מוסף בדמות חיזוק מעמדם של מגוון רחב של דפים באתר מבחינת גוגל ומנועי חיפוש אחרים.
איך בונים נכון מבנה קישורים פנימיים?
- ראשית, חשוב לוודא שכל הדפים באתר אכן נגישים – הן לגולשים והן לעכבישים (הכינוי של התוכנה של גוגל שסורקת את האינטרנט).
- שנית, מבנה דמוי פירמידה – דף הבית וממנו לינקים אל דפי הקטגוריות הראשיות, מכל אחד מאלה לינקים לקטגוריות משניות, מהן לינקים לדפי תוכן ספציפיים וכך הלאה – הוא האופטימאלי ביותר מבחינת גוגל ומחלק בצורה חכמה ונכונה את ה"כוח" של האתר בין כל דפיו.
- המלצה אחרת היא ליצור לינקים מהדפים ה"חזקים" ביותר באתר אל אלה שמתמקדים בקידומם, וכן לינקים פנימיים בין כל אותם דפים שחשוב במיוחד לקדם. גם מדף הבית כדאי להוציא כמה שיותר לינקים אל דפים אחרים באתר. מקום מקובל ללינקים פנימיים הוא תחתית הדף, אם כי יש הטוענים כי במקום הזה התרומה של הלינקים ל- SEO קטנה יחסית.
- מרכיב חשוב נוסף ביצירת מארג קישורים פנימיים הוא בדיקה שכל הלינקים "תקינים": לא מעט לינקים אינם נקראים היטב על ידי הרובוטים של גוגל, ובעצם לא קיימים מבחינתו. כאלה הם, למשל, לינקים הכתובים בג'אווה או ב- Flash ולא ב- HTML, לינקים עם תג nofollow וכן לינקים שהגישה אליהם היא דרך תיבות חיפוש או טפסים שונים. דפים עמוסי לינקים יתר על המידה יגרמו לעכבישים "להתעייף" ולהתעלם מחלק ניכר מהלינקים.
כדאי לערוך תיעוד מפורט של כל הלינקים הפנימיים באתר, הן על מנת לאפשר הערכה של יעילות הלינקים השונים מבחינת השפעתם על קידום הדפים באתר, והן על מנת שבמידת הצורך, ניתן יהיה לשנות את המארג בקלות מבלי ליפול למהמורות כמו דף עמוס לעייפה בלינקים או דפים שהוזנחו.
שימוש ב – RICH SNIPPETS לשיפור הנראות והמיקומים
ריץ' סניפטס הם כלי רב תועלת המאפשר לבעלי אתרים, או לאלה המקדמים אותם עבורם, להציג בתוצאות החיפוש לא רק טקסט קצר יחסית אלא מידע מפורט ומושך תשומת לב.
בין השאר כוללים הריץ' סניפטס, שהושקו על ידי גוגל ב- 2010, את האפשרויות הבאות:
- תמונה (כולל תמונה הלקוחה מתוך קטע וידיאו) – שתמיד מושכת את תשומת ליבם של הגולשים.
- דירוגי גולשים – המוצגים על ידי עד 5 כוכבים מאירי עיניים, כשדירוג גבוה, באופן טבעי, משווה לאתר תדמית איכותית וסמכותית. בנוסף מוצג גם מספר הגולשים שדירגו את האתר, ונתון גבוה אף הוא מחזק את תדמית האתר. ניתן להציג גם דירוג אחד בלבד, של אתר מפורסם ואמין.
- מידע מגוון – לגבי העסק (כתובת, פרטי יצירת קשר, רשימת סניפים, שעות פתיחה ועוד), לגבי העומד בראשו (כולל תואר ותמונה שמעצימים את הרצון לעשות איתו עסקים), או לגבי מוצרים או מוצרים ספציפיים.
- פרטים לגבי אירועים קרובים – מיקום, מועד, טווח מחירים וכו'
- קטעי מוזיקה.
לריץ' סניפטס תרומה משמעותית ל- SEO: ראשית, הם מגדילים את שטח המסך המוקדש לאתר בדף תוצאות החיפוש ומסייעים לו להתבלט על חשבון האתרים האחרים (גם אם הוא לא מופיע בחלקו העליון של הדף).
שנית, הריץ' סניפטס מקנים לאתר, ובעקבותיו גם לעסק או לאדם, תדמית מתקדמת, אמינה וסמכותית – תדמית שבאופן טבעי מגדילה במידה ניכרת את ה- CTR, כלומר את הסיכוי כי הגולש אכן יגיע לאתר.
יתרון נוסף הוא הפחתת שיעור העזיבה (אחוז הגולשים שצופים רק בדף אחד באתר, על פי גוגל), נתון המשפיע גם על דירוגו של האתר במנועי החיפוש השונים.
ולבסוף, תגיות הריץ' סניפטס עוזרות לגוגל להבין יותר נכון כיצד בנוי אתרינו.
ישנם 3 פורמטים ליצירת הריץ' סניפטס, microformats, microdata ו- RDFa Lite, כשהאחרון נהנה ממספר יתרונות משמעותיים. לקריאה בהרחבה לחצו כאן.