5 הצעדים הראשונים בהנגשת אתרי אינטרנט

פורסם 27 יוני, 2024
קריאה 10 דקות
שיתוף
whatsapp sharing button
facebook sharing button
linkedin sharing button
email sharing button
5 הצעדים הראשונים בהנגשת אתרי אינטרנט

מהו אתר נגיש?

אתר אינטרנט נגיש הוא אתר העומד בדרישות תקנות נגישות השירות סימן ג', ותקן ישראלי 5568.
התקן הישראלי הינו אימוץ של הנחיות בינלאומיות – הנחיות נגישות לתכני אינטרנט Web Content Accessibility Guidelines של ארגון ה W3C הבינלאומי.
התאמות הנגישות מאפשרות לאנשים עם מוגבלויות שונות כגון עיוורים ומוגבלי ראיה, אנשים עם מוגבלות פיזית, אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות כגון דיסלקסיה והפרעות קשב וריכוז, אנשים עם מוגבלות שמיעה ואנשים עם מוגבלויות אחרות, לעשות שימוש אפקטיבי בשירותים ובמידע המוצעים באתרכם

 

ההמלצה הגורפת היא שהנגשת אתרי אינטרנט תתבצע על ידי מומחה נגישות. אם בכל זאת בחרתם להנגיש את האתר בעצמכם, אלו הם חמשת הדברים הראשונים שיש לבדוק ולטפל בהם:

  • וודאו שלכל התמונות באתר יש תאור מתאים (alt-text)

תאור של תמונות (alt-text) נקרא על ידי תוכנות של קוראי מסך (screen readers) ומספק תאור של התמונה לאנשים עם מגבלות ראיה. יש לכתוב את תאור התמונה בצורה ספציפית ומדוייקת המתארת את המוצג בתמונה בצורה ברורה. תמונות אשר משמשות לעיצוב בלבד (decorative) לא נדרשות בתאור תמונה (במקרה הזה יש להשאיר את ה alt-text ריק). ההמלצה היא לשמור על אורך תאור תמונה של עד 125 תווים.

  • צרו היררכיה נכונה של כותרות H1-H5

היררכיה נכונה של כותרות היא חשובה ביותר למבקרים באתר המשתמשים בתוכנות של קוראי מסך (screen readers). ההיררכיה בנויה מכותרות H1-H5, כאשר H1 היא הכותרת המרכזית של העמוד, והיא לרוב תכיל הן את מילת המפתח והן את הנושא המרכזי של העמוד. H1 שמור לכותרת העמוד בלבד (page title). מתחת כותרת H1 יגיעו כותרות המשנה H2 ומתחתיהן יגיעו תתי כותרות של H3 ו-H4. יש להשתמש בתגים לשם הגדרת היררכיה מלאה של התוכן ולעולם לא לוותר על שלבים.

לדוגמא:

כותרת ראשית H1
פסקאות תוכן
כותרת משנה H2
פסקאות תוכן
כותרת משנה H2 או תת כותרת H3
פסקאות תוכן
כותרת משנה H2 או תת כותרת H3

  • וודאו שיש תאור לקישורים

בתוך הטקסט של קישור תארו במדוייק מה היעד אליו הקישור מצביע. המנעו מתאור קישורים כגון: ״לחץ כאן״ וכד׳. תאור נכון של קישור יכלול תאור ברור של היעד אליו מוביל הקישור, לדוגמא ״קישור להורדת טופס 12345״.

  • בחרו גופנים תומכי נגישות

כשמדברים על הנגשת מסמכים בהתייחסות לאיזה גופן משתמשים, מדברים על כך שהגופן צריך להיות גופן נגיש ופשוט. בתקן ישראלי 1918 חלק 4 (גרסת 2023) יש מידות מדויקות לגופן נגיש – עובי קו יחסית לגובה, רוחב, מרחק בין האותיות ועוד. באופן כללי – גופן מודגש ברור יותר מגופן שאינו מודגש וגופן מוטה ברור פחות ומומלץ להימנע ממנו. יש להשתמש בגופן נגיש אשר יהיה קל לקריאה.

  • דאגו לניגודיות צבעים נכונה (color contrast)

כאשר מדברים על ניגודיות צבעים בעיצוב מתכוונים לצבעים שההבדל החזותי ביניהם מאוד ברור. יש לוודא ניגודיות גבוהה בין צבע הטקסט לצבע הרקע. ה WCAG מגדיר בדיוק את דרישות הניגודיות שיש לעמוד בהם. ישנם כלים אוטומטיים חינמיים רבים אשר יעזרו לכם להתאים את הצבעים הנכונים. לדוגמא, color contrast checker tool

בהצלחה!

Scroll to top caret
×

שיחת ווטסאפ