קידום אתרים בגוגל הוא עולם מרתק שמשתנה באופן דרמטי בשנים האחרונות, וממשיך להשתנות כל הזמן. אנחנו חיים אותו בכל יום (ולפעמים גם חולמים אותו בלילה ? ) אין ויכוח על החשיבות הרבה של פעילות בניית קישורים ועם הזמן מצאנו קורלציה חזקה בין הטעויות הנפוצות הבאות והשפעתן השלילית על ה SEO של אתרים מקודמים.
על מנת שתכירו אותן ולא תחזרו על טעויות עבר הכנו את המאמר הזה. שימוש בטכניקת קישורים בעייתית יכול בהחלט לפגוע בנראות של האתר שלכם בגוגל, וביכולתו להביא לידים רלוונטיים. במציאות התחרותית של ימינו ממש לא כדאי לעשות טעויות שהיו יכולות להמנע עם קצת תשומת לב.
1. פשוט לא בונים קישורים
באופן מעט מפתיע, ואולי בעצם לא, רוב בעלי האתרים פשוט לא בונים קישורים. לפעמים זה נובע מהעיסוק היומיומי הטובעני בתחומי העסק השוטפים ובפעמים אחרות הסיבה היא מתוך האמונה שהתוכן הקיים באתר (במקרה הטוב שאכן יש תוכן איכותי) כבר יפיץ את עצמו באופן טבעי. הסיבה היא חוסר מודעות לתועלת העצומה של קישורים ולפעמים פשוט אין להם זמן – מה שבטוח הוא שבלי לינקים, מגיעים לאתר שלכם הרבה פחות גולשים מכפי שהיו מגיעים אליו אם היו קישורים איכותיים שמפנים אליו. בקיצור, כל לינק הוא חלון לעוד לקוחות פוטנציאליים.
טיפ זריז לביצוע עוד היום: אין בעל עסק או מנהל שיווק שלא מכיר אתרים אחרים בנישה שלו על בסיס היכרות אישית, עשו מאמץ להשיג כמה קישורים מהסביבה הקרובה וכבר תרגישו שינוי במיקומים בתוצאות החיפוש בגוגל.
2. מעט מדי NOFOLLOW (פרופיל קישורים לא טבעי)
קישורי Nofollow הוא מושג חשוב בז'רגון המקצועי בתחום קידום האתרים שחשוב שתכירו: מדובר בדרך פשוטה שבה בעל אתר מודיע לגוגל שלינק מסוים שמופיע באתר שלו הוא בעצם פרסומת, קישור מממומן או קישור באזור תגובות כך שהאלגוריתם של מנוע החיפוש יוכל להתעלם ממנו או להעריכו באופן שונה כשהוא משקלל את ציון האיכות של האתר אליו מפנה אותו קישור.
לכאורה אין סיבה שנשקיע מאמץ ביצירת לינקים שיובילו לאתר שלנו אם הם כוללים את התג הנ"ל שגורם לאלגוריתם של גוגל להתעלם מהקישור – אבל בפועל כדאי, בדרך כלל אתרים עסקיים רציניים מושכים אליהם תנועה גם דרך פרסומות או קישורים בתשלום, ולכן גוגל מצפה שחלק מהקישורים אל כל אתר יהיו מהסוג של Nofollow. כמה? באתרים גדולים מדובר אפילו ב-60%. מה קורה אם שיעור קישורי ה-Nofollow מתוך כלל הקישורים שמובילים לאתר שלכם נמוך מדי? גוגל חושדת. ומה קורה כשגוגל חושדת בכם…? בדיוק.
3. יותר מדי מילות מפתח ב"טקסט עוגן"
"טקסט עוגן" (ובאנגלית Anchor text) הוא הטקסט שמופיע באתר שמפנה על גבי הלינק עצמו אל האתר שלכם. בדרך כלל אותו טקסט מובלט באמצעות צבע או קו תחתון, כדי שהגולשים ידעו מיד שמדובר בקישור ושהם יכולים ללחוץ עליו – ואחת הטעויות היותר נפוצות והיותר הרסניות לקידום היא להשתמש בחלק גדול מהלינקים שמובילים לאתר שלכם בטקסט שהוא בדיוק מילת המפתח שעבורה רוצים לקדם את האתר. עדיף בהרבה להשתמש בשם המותג או כתובת האתר כטקסט עוגן, שוב… תחשבו טבעי, יותר הגיוני לקשר לעסק מסויים בשימוש ב URL שלו כטקסט העוגן ולא במילת מפתח (למרות שזה איך שגוגל עובד).
לדוגמה, השתמשנו במאמר אחר באנלוגיה של איך אנחנו מציגים את עצמינו ביום יום, אך כך גם כשאנחנו מכירים בין שני אנשים, אנחנו לא אומרים: "קבל זה מקדם אתרים תותח" אלא אומרים דברים כמו "תכיר, זה דני שקד, הוא מומחה לשיווק באינטרנט ויעשה לכם פלאים בעזרת SEO :)"
מהו השיעור המומלץ של שימוש בטקסט עוגן מדויק בקישורים מבחינת שיקולי קידום? תאמינו או לא, אבל לא יותר מ-3-4% מהעוגנים אמורים להיות בדיוק מילת מפתח. למה? כי כשמשתמשים יותר מדי במילות מפתח כטקסט עוגן, גוגל חושדת שהדפים שמפנים אל האתר שלכם לא מכילים תוכן איכותי באמת אלא נועדו לצורכי קידום בלבד (מתוך מחשבה שיש לה אחיזה במציאות, שהסיכוי שכל האנשים שהתרשמו לטובה מהאתר שלכם ובחרו לקשר אליו ישתמשו בדיוק באותו ביטוי הוא לא גבוה). אם לעומת זאת העוגנים נראים טבעיים, כלומר חלק מהזרימה הטבעית של הטקסט, גוגל נוטה לייחס להם ערך אמיתי לגולשים ומעניקה לאתר שלכם נקודות זכות רבות יותר.
4. התוכן באתר שלכם לא מספיק איכותי
גוגל יודעת כמובן שאתם מקדמים את האתר שלכם, ומקדמת בברכה את הרעיון – אבל שואפת להבטיח שהקידום יהיה כמה שיותר טבעי. מה הכוונה ב"טבעי"? מבחינת גוגל (וגם שאר מנועי החיפוש, כמובן), לינקים לאתר שלכם מוסיפים לו נקודות זכות כי הם אינדיקציה לאיכות הדפים אצלכם באתר כי מישהו הפנה אליהם: בעל האתר שמפנה אל האתר שלכם התרשם לטובה מהתוכן שלכם ורוצה שגם הגולשים "שלו" ייחשפו למה שיש לכם להציע. אם הקישור אכן מפנה לתוכן בעל ערך, גוגל "מאמינה" לבעל האתר שהפנה אליכם ותדרג את האתר שלכם במקום גבוה יותר. אם הקישור מפנה לתוכן בינוני ומטה, גוגל חושדת שהלינק לא "אותנטי" ומעדיפה לא להבליט אתכם לגולשים (כדי לשמור על אמינותה שלה בעיני הגולשים).
התאגיד הענקי שעומד מאחורי מנוע החיפוש הפופולרי מעדיף לשמור על עמימות לגבי ההגדרות שלו ל"תוכן איכותי" – אבל אתם מומחים בתחום שלכם ויודעים בדיוק איזה טקסט מספק ערך אמיתי לגולשים (רמז: טקסט של 300 מלים עם המון חזרות בתוכו ובעיקר המלצות עליכם ופחות מידע שאפשר להפיק ממנו תועלת הוא לא תוכן איכותי).
5. בניית קישורים רק אל דף הבית
בשלב הזה אתם בטח אומרים לעצמכם משהו כמו "מה? מה זאת אומרת? דף הבית זה המקום הנכון להתחיל ממנו את הגלישה באתר שלי, ולשם הכי כדאי להפנות את הגולשים".
איך אנחנו יודעים מה אתם חושבים? כי בניית קישורים רק אל דף הבית היא אחת הטעויות הנפוצות ביותר במסגרת קידום אתרים.
ומהי הדרך הנכונה? קודם כל, מוצאים את הביטויים שעבורם הכי כדאי לקדם את האתר. בשלב הבא, עבור כל אחד מהביטויים הנ"ל בונים באתר עמוד עם תוכן איכותי כפועל יוצא של תוכנית עבודה מסודרת. ושוב, "איכותי" פירושו תוכן שיגרום לגולשים שהגיעו לעמוד המסוים הזה בלי להכיר את האתר שלכם להתרשם לטובה מהעסק שלכם, ללמוד לפחות דבר אחד מהתוכן בעמוד ולרצות להמשיך לגלוש באתר.
לאחר שקיימים עמודים מתאימים עם תוכן איכותי (איכותי באמת…), הלינקים שתבנו יפנו אליהם – בדרך זו ללינקים שמובילים לאתר של העסק שלכם יש פרופיל התנהגות טבעי (מבחינת מנועי החיפוש), ותוצאות הקידום יהיו טובות יותר.
שימו לב! לא עבדתם כאן על גוגל ולא עשיתם מניפולציות, פשוט הלכתם לפי הנחיות גוגל לבעלי אתרים ה Webmasters guidlines של גוגל והפכתם את האתר ליותר טוב וסמכותי בעיני גוגל.
עוד נגיעה מבחינת ברמת CRO, בניית קישורים לעמוד מסוים גורמת בהכרח לכך זה יהיה העמוד המקודם ולדוגמה לקוח שמחפש "אופניים חשמליים זולים" יעדיף להגיע לעמוד הקטגוריה של "אופניים חשמליים זולים" ולא לעמוד הבית של חברה שמוכרת 20 דגמי אופניים חשמליים.
המחשה לפרופיל קישורים לא אפקטיבי ל SEO
6. פספוס קישורים עם המון פוטנציאל
קישורים מבלוגים פופולריים ומוערכים בתחום שלכם יכולים להביא אליכם קהל חדש ולשפר משמעותית את הציון של האתר שלכם בגוגל. אותם בלוגים ישמחו לשבץ פוסט אורח שלכם עם ערך מוסף שאתם מכניסים לאתר שלהם ושממנו כמובן יצא הלינק – וכל מה שאתם צריכים לעשות כדי ליצור את מצב ה-Win-Win הוא לפנות אליהם בצורה מעניינת ולהציע להם תוכן מעניין.
כלומר: אם אתם פונים לכמה בלוגים בתחום שלכם, אל תבצעו קופי פייסט לאותו מייל שוב ושוב. אם תקדישו קצת זמן לקריאת הבלוג ותתחילו להכיר את האדם שמאחוריו, תוכלו לנסח פנייה אישית שבאופן טבעי יש סיכוי גבוה יותר שתיענה בחיוב. בנוסף, אל תנסו לפרסם בבלוגים של אחרים תוכן שלא הייתם מפרסמים באתר שלכם – הקפידו ליצור תוכן שבאמת מספק תועלת לקוראי אותו בלוג, וכך תוכלו ליהנות מכל היתרונות של עוד לינק לאתר שלכם וכמובן שגם את הלינק עצמו תבנו בחוכמה. זוכרים? טקסט עוגן שהוא לא בהכרח מילת מפתח, לפעמים באופן יזום שימוש בתג Nofollow ולא לקשר רק אל דף הבית אלא אל תכנים ממש ממש טובים שפרסמתם באתר שלכם.
7. קישורים החוצה, כן…
בעלי אתרים רבים נוטים לשמור על האתר ולא לקשר החוצה, שוב זה לא עומד במבחן הטבעיות של גוגל, אתר לא יכול להיות אי בודד באמצע הרשת, הוא חייב להיות מקושר וכך גם לקשר החוצה.
מומלץ לדאוג לא רק ללינקים נכנסים אל האתר שלכם אלא גם להוציא לינקים, כלומר לשבץ בדפים השונים אצלכם באתר קישורים לאתרים אחרים. הסיבה לכך היא שקישור לאתר איכותי משפר את חוויית המשתמש של הגולשים באתר שלכם, וגוגל נוטה לפרגן למי שדואג לגולשים שלו. נסו לגוון מבחינת התכנים אליהם אתם מפנים ותמיד ודאו שאותו תוכן באמת משלים את התכנים בעמוד שלכם ובאמת יוצר סינרגיה עם התכנים הקיימים באתר.
עוד המלצה היא לאפשר פוסטים של אורחים אצלכם באתר – זו דרך יעילה מאוד להעשיר את האתר שלכם בלי להשקיע בכך זמן (אם כי כן כדאי להקדיש תשומת לב לבדיקה שכל פוסט אורח הוא באמת בעל ערך).
זהו חברים. שימו לב! תקפידו להימנע מ-7 הדפוסים שרשמתי,אם תעשו כך מצב האתר שלכם ברמת נוכחותו בגוגל ישתפר באופן ודאי ויביא יותר לקוחות.
יש לכם רעיונות נוספים לפעולות שמהן יש להימנע בבניית קישורים או פעולות חיוביות במיוחד בנושא? כתבו למטה בתגובות ונשמח לראות.