אנליטיקס, חובה להודות, נתפס ע"י רבים, כולל מי שמקדיש לכך חלק נכבד משגרת יומו, כדבר משמים למדי – שהרי רובנו מעדיפים לצפות בכל הגרסאות של מקרנה ביו-טיוב (ואתם לא רוצים לדעת כמה גרסאות יש…) מאשר לצלול אל תוך טבלאות, גרפים ונתונים מספריים שונים ומשונים.
אבל אם יודעים באילו נתונים להתמקד, מגלים פתאום אוצר של ממש: שפע אינפורמציה מעודכנת, מפולחת היטב, מוצגת באופן פשוט ונוח ובעיקר יקרת ערך, לא רק עבור YouTube אלא גם עבור האתר שלכם. האנליטיקס של היוטיוב עוזר לכל מי שמפעיל ערוץ באתר הפופולרי ביותר בעולם אחרי גוגל ופייסבוק להבין טוב יותר מי צופה בסרטונים שהוא יוצר, מה מעניין את הצופים יותר ומה פחות, איך להפוך את אותם גולשים שמגיעים לסרטונים ללקוחות ובסופו של דבר לשפר משמעותית את רווחיות העסק בזכות הקהל שיגיע אליו מ- YouTube – כך שבכל זאת כדאי לוותר על המקרנות לטובת פיצוח האוצר ופיתוח הערוץ והעסק.
איפה נמצא האוצר היקר הזה?
אל האנליטיקס – כלומר האוסף הנרחב של הנתונים אודות הצפייה בסרטונים שלכם ומגוון הניתוחים והסטטיסטיקות סביב אותם נתונים – ניתן להגיע ע"י לחיצה על כפתור ה"סטודיו ליוצרים" (Creator Studio) או ע"י לחיצה על "הערוץ שלי" ואז "מנהל סרטונים" (ובאנגלית: My Channel ואז Video Manager).
בכל מקרה ייפתח לכם תפריט בצד ימין (אם אתם משתמשים ביוטיוב בעברית) או בצד שמאל (למשתמשים באנגלית) ואחת האפשרויות בו היא Analytics.
מי צופה בסרטונים שהעליתם?
בשלב הראשון כדאי לנצל את האנליטיקס של YouTube לטובת היכרות מעמיקה עם הצופים בסרטונים שיצרתם והעליתם לאתר שהפך זה מכבר לאחד המקורות העיקריים של תוכן בימינו (כולל תוכן שיווקי) ולגורם משפיע במיוחד בתרבות המודרנית.
מאגר הנתונים שאוסף יוטיוב על הסרטונים שלכם כולל פילוח לפי מין הצופים, לפי טווח גילאים (החלוקה היא לקבוצות גיל: 13-17, 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, ובני/בנות 65 ומעלה) וכן לפי המדינות מהן מגיעים הצופים.
הגישה לכל הנתונים הנ"ל היא באמצעות לחיצה על "דמוגרפיה" (Demographics) בתוך התפריט של ה-Analytics, ועוד חשוב לדעת שאתם יכולים לקבל נתונים אודות כל סרטון בנפרד או אודות כל הסרטונים יחד, וכן לבחור את פרק הזמן שלגביו תרצו את הפילוח הכה מדויק – ב-7 הימים האחרונים, בחודש הנוכחי, בשנה החולפת, מאז שהסרטון עלה ליוטיוב ובעצם כל טווח זמן שתרצו.
כך למשל תוכלו לדעת כמה מתוך הצופים ב-28 הימים האחרונים בערוץ שלכם הם בני 25-34, מה שיעור הנשים בנות ה-55 ומעלה מתוך סך הצופים בסרטון מסוים בשנת 2015, ובאמת שאין סוף לאפשרויות ולידע שאותו תוכלו לקבל אודות הצופים שלכם.
מה מעניין את הצופים שלכם ומה גורם להם לנטוש את הסרטון?
בשלב השני של הנבירה באנליטיקס תוכלו לדעת אילו מהסרטונים שיצרתם אהובים במיוחד על הצופים ואילו פחות – וזאת באמצעות לחיצה על כפתור שנקרא "שימור קהל" (Audience retention באנגלית).
כמובן שמספר הצפיות, כמות הלייקים והתגובות לכל סרטון הם אינדיקציות חשובות, אבל לחיצה על הכפתור הנ"ל מספקת עוד נתון יקר ערך: שיעור הנטישה של כל סרטון לאורך ציר הזמן שלו.
נתון זה מוצג בצורת גרף יורד שממחיש כמה מתוך כל הצופים שהתחילו לצפות בסרטון נשארו לעשות זאת בכל שנייה ושנייה, וכמובן גם כמה צופים הגיעו עד סופו. אם למשל באחד הסרטונים שלכם רק 12% מהצופים נשארו עד הסוף, מן הסתם הוא לא תרם ערך של ממש לגולשים (ואם ישנה נקודה שבה מתרחשת צניחה חדה בשיעור הצופים הרי שתוכלו גם לדעת בדיוק מתי הם איבדו עניין). לעומת זאת, סרטון שהצליח לרתק עד לסופו 50% או יותר מהצופים נחשב לאיכותי מאוד וכדאי לכם לנסות להבין מה הופך אותו לכזה בעיני הגולשים וליצור עוד תכנים דומים לו.
בנוסף לגרף מוצג גם הזמן הממוצע של צפייה בסרט ושיעור הצפייה הממוצע בו, וגם נתונים אלה עוזרים לכל מי שיוצר סרטים להבין מה עובד ומה לא. כשמצרפים לכך את הידע המצטבר אודות קהל הצופים באופן כללי, ניתן לתכנן סרטונים אפקטיביים במיוחד.
עוד חשוב לדעת ששיעור נטישה גבוה מוריד את ציון האיכות של הסרטון ביוטיוב ועל כן הוא ייחשף לפחות עיניים – סיבה טובה נוספת להתעמק באנליטיקס. לקריאה על אופטימיזציית לסרטוני יוטיוב לחצו כאן.
איך האנליטיקס עוזר לנו למשוך צופים מהיוטיוב לאתר?
צפיות מרובות בסרטון שיצרנו, לייקים, תגובות חיוביות ושיעור נטישה נמוך משמחים אותנו מאוד ועוזרים לנו להבין שאנחנו בדרך הנכונה – אבל כל אלה הם כמובן לא מטרה בפני עצמה אלא רק אמצעי, כשהמטרה היא הפיכת כמה שיותר צופים ללקוחות של העסק.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להפנות את הצופים לאתר של העסק, ולשם כך ישנה אופציה שנקראת "הערות" (Annotations). זוהי תוספת לסרטונים שמן הסתם כבר נתקלתם בה אינספור פעמים במהלך צפייה בתכנים שונים ביוטיוב – אותו מלבן שמופיע על גבי הסרטון עצמו ומכיל מסר קצר ולרוב גם לינק שניתן ללחוץ עליו.
בזכות המידע המפורט שמספק האנליטיקס של יוטיוב תוכלו לדעת מהו התזמון האופטימלי להציג את אותו מסר פרסומי שינסה להניע את הגולשים ללחוץ על הלינק ולעבור לאתר שלכם: אם למשל גיליתם שמשך הצפייה הממוצע בסרטון מסוים הוא שתי דקות ורבע, הטיימינג המומלץ ביותר להוספת ה- Annotation הוא בסביבות 2:00-2:05, כלומר כמה שניות לפני שהצופים מתחילים לאבד עניין. לא כדאי לשבץ את ההערה לפני כן, שכן אם היא תופיע מוקדם מדי הגולשים לא ירצו ללחוץ על הלינק – גם כדי לא להפסיד את המשך הסרטון וגם כי הם עדיין לא מרגישים שקיבלו מספיק ערך מכם.
בנוסף מאפשר לכם האנליטיקס של יוטיוב לדעת אילו מסרים אפקטיביים ואילו לא: לכל הערה שכזו שהוספתם תוכלו לראות – ע"י לחיצה על כפתור ה"הערות" בתפריט האנליטיקס (או על Annotations) – מהו שיעור הגולשים שאכן הקליקו עליה (נתון שנקרא CTR, ראשי תיבות של Click Through Rate). אחוז נמוך מעיד על כך שהמסר לא מספיק מחודד או לא מותאם לקהל היעד (שעליו אתם יודעים לא מעט אם ביצעתם בקפידה את השלב הראשון), וכדאי כמובן לשפר את המסר ולחדד את ההנעה לפעולה, שהרי מן הסתם כבר השקעתם לא מעט משאבים ביצירת הסרטון – ועם השקעה מועטה נוספת בניתוח הנתונים שמספק ה-Analytics תוכלו לממש את הפוטנציאל של הסרטונים ושל יוטיוב באופן כללי ולהגדיל משמעותית את נפח התעבורה לאתר שלכם.