קחו כמה רגעים לחשוב על האתרים האהובים עליכם ביותר, אתרי החדשות,ספורט או אתרים שבהם אתם קונים בקביעות. בלי קשר לסוג האתרים שעליהם חשבתם, אני יכול לנחש שיש להם מספר דברים במשותף. באתרים אלה הכול נמצא איפה שסביר שימצא, הממשק הוא פשוט ואינטואיטיבי, בשורה התחתונה פשוט קל לכם למצוא באתרים אלה את מה שאתם מחפשים.
למעשה, אם הייתם צריכים לבחור מילה אחת על מנת לתאר אתרים אלה הייתם משתמשים במילה ידידותיות או קלות. אני מבטיח לכם, ידידותיות השימוש הזו, זו שגולשים כל כך אוהבים, לא הגיעה לאתרים אלה בטעות. ארכיטקטורת מידע היא למעשה תורה או יותר נכון אומנות המסבירה איך לסדר אתרים מבחינת מבנה ואופן פריסת התוכן. ארכיטקטורת מידע הינו תחום שלעיתים קרובות מתעלמים ממנו או לא מעניקים לו תשומת לב מספיקה אך הרשו לי להבטיח לכם, אתם שיבנה נכון בהתאם לארכיטקטורת מידע מגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה שלו.
ארכיטקטורת מידע – איך מתחילים
עוד לפני שנגשים לבניית האתר עצמו חשוב להבין מהן המטרות האתר, מבנה האתר יותאם לצורך השגת מטרות אלה מהרגע הראשון. נוכל להכווין את הגולשים על מנת שיגיעו למקום מסוים רק אם אנו באמת יודעים מהי מטרת האתר והאם הכוונת הגולשים לעמוד מסוים תעזור לנו להשיג מטרה זו.
סידור עמוד הבית ושאר העמודים הראשיים באתר חייבים לתמוך בתהליך השגת מטרות האתר גם כן. איזה עמודים מוכרים טוב יותר או פחות וכדומה. ארכיטקטורת מידע עושה כל זאת ועוד הרבה.
הינה כמה מתפקידי ארכיטקטורת מידע באתר שלכם.
על ידי השקעה בתכנון נכון של ארכיטקטורת המידע באתרכם אתם עורכים סיעורי מוחות ומעלים את נושא ומטרות האתר כנושאי השיחה שלכם, עניין זה עוזר לכם לבצע מיקוד נכון יותר ומאפשר לכם לדרג את מטרות האתר מהחשובה ביותר ועד לחשובה פחות. פעולת דירוג המטרות נשמעת קלה אך לעיתים קרובות אתר אינטרנט מורכב מתוכן מגוון והמטרות העיקריות עלולות להיות חופפות או מתחרות לכן חשוב שמספיק זמן ואנרגיה יוקצו לדירוג נכון של מטרות האתר.
תכנון הניווט ואופן זרימת המידע באתר
בשלב זה כדאי לכתוב מעיין מפת אתר או מבנה כללי לאתר על מנת שתוכלו להתרשם לראשונה מגודל האתר שאתם צריכים, זהו למעשה המבט הראשון שלכם על האתר שניבנה, מעיין מבט ממעוף הציפור. יצירת קטגוריות של התוכן שירכיב את האתר יהפכו את מלאכת תכנון פריסת המידע באתר לקלה יותר. הניווט באתר צריך להיות אינטואיטיבי ומחמיא ככול היותר לזרימת המידע שבה אתם מעוניינים שהגולש יקבל, האם אתם מעוניינים שהגולשים יעברו מהר לעמוד המכירה או שאתם רוצים לתת להם מידע רב ככול הניתן על המוצר ובכך לבנות את המקצועיות שלכם.
אני מקווה שתוכלו להיעזר במאמר זה על מנת לתכנן נכון יותר את אתרכם, ארכיטקטורת מידע בדרך כלל לא זוכה למספיק תשומת לב בשלב בניית אתרים בחברות שונות בשוק אך ללא התחשבות בה אתרים יהיה לא מאורגנים, קשים לניווט ובאופן כללי לא שמישים. כשאתר נבנה ללא תכנון והתחשבות בארכיטקטורת מידע מיד רואים זאת, תנו לנושא זה את תשומת הלב שהוא ראוי לה ותקבלו בחזרה בסיס לאתר מקצועי ובנוי כהלכה.