השבוע השיקה מטא (Meta, לשעבר "פייסבוק") את אפליקציית המיקרו-בלוגינג שלה Threads(ת'רדס) שצפויה להתחרות באופן ישיר בטוויטר שבבעלות היזם ואיש העסקים אילון מאסק. מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא דיווח תוך שעות ספורות כי נרשמו לרשת החדשה 10 מיליון משתמשים. זהו שבוע שעשוי להיות היסטורי עבור משתמשים פרטיים ועסקיים ברשתות חברתיות, ואולי גם רק טרנד חולף.
כשהאינטרנט הפך חברתי
ב-2006 העולם נפתח לעידן חדש: עידן ושמו פייסבוק. לעלייתה של פייסבוק הייתה השפעה קיצונית על מיקום האינטרנט בתקשורת חברתית. השינוי שחל בעולם בודאי זכור לכם מימי עבר, עם העלאת סרטונים, פוסטים, תגובות, תיוגים וכמובן כפתור ה"לייק". הרשתות החברתיות שינו את כל מה שהכרנו, כשהן מאיצות את תהליכי הגלובליזצייה. בעיקר, הן שינו את פני המשחק בכל הקשור לשיווק ופרסום עסקים גדולים וקטנים.
פעילות עסקית בעידן הרשתות החברתיות
היום, כבעלי עסקים, אנחנו רוצים לדבר אל קהל היעד שלנו- ובכל הכוח. קהל היעד שלנו נמצא ברשתות החברתיות, כמו כל שאר העולם, ואנחנו צריכים להשקיע מאמצים בשביל להגיע אליו, לעניין אותו ולצבור בעיניו אמינות. הרשתות החברתיות נותנות לנו פתח ליצירת תוכן, שפה מיתוגית של העסק, סקרנות הציבור ויצירת קהל יותר גדול ומגוון. רבות ניתן למצוא קשר בין תוכן אורגני חזק של עסק ברשתות החברתיות, תוכן רלוונטי שמעניין את קהל היעד שלו, לבין עמידה ביעדיו השיווקיים והמיתוגיים. עסק שכזה גם יזכה לבסס קהל שעשוי להפוך לקהילה הנרקמת סביבו. הכל בזכות הרשתות החברתיות, הזירה הוירטואלית בה לקוחות פוטנציאליים מעבירים שעות מדי יום מיומם.
איך Threads נולד: הקרב בין מטא לטוויטר
מטא כאמור השיקה השבוע את ת'רדס שלה, כמתחרה טבעית לטוויטר ומאסק. יתרה מכך, קודם לכן שני ענקי ה-tech צוקרברג ומאסק, סיכמו דרך ענפי התקשורת שהם יילחמו זה בזה, פיזית, בזירת כלוב. אנחנו אמנם לא יודעים אם זה באמת יצא לפועל, אך ברור שהקרב בניהם הולך עוד שנים אחורה כמריבה עסקית שגלשה לפסים אישיים.
כבר שנים שמארק צוקרברג עסוק בבנית המותג החדש של עצמו. זאת, עם פניה ספציפית למועדון הגברים של עולם הטכנולוגיה של עמק הסיליקון. עולם אשר נמצא בחזית ההבנה בחומר מצד אחד, ושומר על תדמית המאצ'ו המיושן מן הצד השני. במקביל, צוקרברג רואה כיצד מאסק יוצר לעצמו קהל מעריצים אליו יש שיגידו שהוא לוטש עיניים. מאסק מייצר בעיני אותם אנשים תדמית של טרול אינטרנטי ושמרן, כשהוא מבצר את עצמו כגיבור תרבות של מועדון הגברים של עולם הטכנולוגיה. דיווחים מסויימים מכיוון מקרוביו של מאסק דוקא מדווחים על תסכול רב וקנאה בצוקרברג, על הצלחתו בגיל צעיר כמוביל חברת תוכנה. זאת לעומת מאסק "שהסתבך" עם פרויקטים שאפתנים כמו מכוניות חשמליות וחלליות.
בקונטקסט האמריקאי, אי אפשר שלא להתייחס אל היבט השמרנות מול ליברליות. בפייסבוק, וגם בטוויטר לפני שנרכשה על ידי מאסק, פוסטים ותגובות שלא עמדו בתנאים שקבעו בעלי הרשת החברתית היו נחסמים או יורדים מהרשת. כך נולד האירוע המוכר של נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ, שחשבונו נחסם מטוויטר. מאסק התבטא רבות נגד התנהלות זו שהוא כינה סתימת פיות. הוא יותר מאמין בחשיבה וכתיבה חופשית, והתנגד אקטיבית למדיניות הקודמת של טוויטר על ידי רכישתה שלוותה בהצהרה של שינוי חוקי המשחק.
ה-Threads, אם כן, היא תשובתה של מטא לרכישה ההיסטורית של טוויטר על ידי מאסק.
איך הרשת החברתית Threads משפיעה על בעלי עסק?
ה-Threads היא עוד יריית פתיחה לבניית תוכן ושיתופו עם העולם. פוטנציאל לעוד כוח וכלים לבעלי עסק, בימים בהם הפייסבוק והאינסטרגרם כבר עמוסים וגדושים בפרסומות. הטיק טוק לוקח חלק ענק בחיים של כולנו ומורגש כרשת החברתית המובילה כיום, אך באוריינטציה פחות רהוטה ועסקית. הת'רדס היא רשת חברתית אלגנטית ורהוטה בעיצוב שלה ובחווית המשתמש שמציעה, שמבקשת להצליח לפחות כמו טיק טוק או טוויטר. העובדה שת'רדס מאפשרת למשתמשי אינסטרגם להתחבר אליה בקלות, ולייבא את רשימת אנשי הקשר שלהם אליה, עשויה לעזור לה במטרה זו.
הפוסטים בת'רדס הם באורך מקסימלי של 500 תווים (לעומת טוויטר שרוב המשתמשים יכולים להזין בה עד 280 תווים לכל ציוץ). בנוסף, ת'רדס מאפשרת לכלול בפוסטים קישורים ששולחים את הקורא לרשת חברתית אחרת. בנוסף, ניתן להעלות סרטונים באורך של עד 5 דקות, יותר מפי- 2 מהאורך של סרטונים בטוויטר. הפיד הראשי של כל משתמש בת'רדס יכלול פוסטים של אנשים שהוא עוקב אחריהם. זאת לצד תוכן של יוצרים שהוא אינו מכיר בהכרח והאלגוריתם בוחר עבורו. ניתן לשתף פוסט של ת'רדס בסטורי באינסטגרם, או בכל פלטפורמה אחרת. הודות להתממשקות יעילה ונוחה שמטא מאפשרת, כמובן.
בעידן של היום בו סרטוני טיק טוק משתלטים על העולם, קשה לבלוט. הרשת החברתית החדשה ת'רדס עשויה להעניק לבתי עסק עוצמה גדולה, עם אופציה לשתף בפוסט אחד לכמה רשתות חברתיות, להיחשף לקהל שאולי לא מכיר אותם, והמון מרווח יצירה ויצירתיות בפרסום אורגני. על פי ההשקה שלה, אפשר להמר בזהירות שת'רדס הולכת להיות משנת משחק בעידן שלנו, ששינויים והתפתחויות טכנולוגיות מאפיינים אותו.