וובפונטס – מה ולמה?

פורסם 21 נובמבר, 2013
שיתוף
whatsapp sharing button
facebook sharing button
linkedin sharing button
email sharing button
וובפונטס – מה ולמה?
דני שקד, מומחה לשיווק באינטרנט
מאת דני שקד

האפשרויות העומדות בפני בוני אתרי אינטרנט ומעצבי אתרים הולכות והופכות עשירות כל הזמן, ובעקבותיהן גם חווית הגלישה של כולנו. אחת הדרכים ליצור אתרים יפהפיים הנהנים מסינרגיה בין תוכן למראה ובה בעת מותאמים למנועי חיפוש כך שניתן לקדם אותם באפקטיביות רבה יותר היא וובפונטס – פונטים לאתרי אינטרנט.

כל ההתחלות קשות

בראשית ימי האינטרנט, באופן טבעי, מעט מאוד תשומת לב ניתנה לחזות הוויזואלית. שפת ה- HTML, לדוגמה, כלל לא כללה את האופציה של בחירת פונט בשלבי הפיתוח הראשונים שלה, ולמעשה לא הציעה אף אפשרות עיצוב.

חברת נטסקייפ – מי שהייתה הראשונה לפתח דפדפן מסחרי ושלטה באותן שנים בתחום זה (עד שהאקספלורר דחק אותה מהפסגה ובסופו של דבר הוציא אותה לגמרי מהשוק) – הוסיפה בשנת 1995 את האופציה לבחור פונט מבין רשימה מצומצמת וסגורה (שכללה את Arial, Courier New, Times New Roman, Verdana, Georgia ועוד 4 גופנים), אבל תחת המגבלה, המתסכלת מאוד לעיתים, שהפונט הנבחר מותקן גם במחשב של המשתמש (כלומר מגולש שבמחשב שלו לא הותקן פונט מסוים נמנעה היכולת לצפות בטקסטים שנכתבו בפונט זה באתרים השונים).

כך היה נראה הטקסט באתר שלנו בפונט Times New Roman (לחצו להגדלה)

siteit no font

כך היה נראה הטקסט באתר שלנו בפונט Arial (לחצו להגדלה)

siteit arial

כך היה נראה הטקסט באתר שלנו בפונט Courier (לחצו להגדלה)

siteit courier

כך היה נראה הטקסט באתר שלנו בפונט Verdana (לחצו להגדלה)

siteit verdana

שנה לאחר מכן פותח פורמט ה- CSS, שנועד לאפשר עיצוב עשיר יותר של אתרי אינטרנט. הוא אכן העניק למעצבי אתרים את היכולת להשתמש במגוון רחב של פונטים, והגולשים יכלו לצפות בהם גם אם לא הותקנו במחשב שלהם, אולם במקרה שכזה זמן הטעינה של דף האינטרנט היה ממושך למדי.

לגרסה השלישית של CSS התווסף אלמנט שנקרא Font Face, שכבר מאפשר, יחד עם הדפדפנים המתקדמים של ימינו, שימוש באינספור פונטים, ללא המגבלה של הצגתם כתמונה ומבלי להאריך יתר על המידה את זמן הטעינה של האתרים. התוצאה: האסתטיקה של האינטרנט משתפרת ללא הרף, ובעיקר ניתן לבנות אתרים שהעיצוב שלהם נמצא בהרמוניה מושלמת עם התוכן שמופיע בהם, הייעוד שלשמו נוצרו והמהות.

איך להשתמש בכלי החדש בצורה מושכלת?

הוובפונטס, כאמור, מקנים לנו את היכולת לבחור טיפוגרפיה אופטימאלית לכל דף אינטרנט, אבל כדאי להיזהר מהתלהבות יתר מהאופציה הכיפית: שימוש מופרז בפונטים ייחודיים ייצור עומס ויזואלי מיותר על הגולשים, וכשם שכמויות טקסט גדולות מדי ובלתי מרווחות עלולות להרתיע אותם כך גם טקסט שנכתב בפונט זר להם (שלעיתים עלול להיתפש גם כמוזר).

הדרך הטובה ביותר ליהנות מהפונטים הפחות שגרתיים היא לשלב אותם בלוגואים, בכותרות הדפים ובמקומות אליהם אנחנו רוצים למשוך תשומת לב מיוחדת, כמו למשל ציטוט מעורר השראה או מסר שברצוננו להדגיש – שכמובן ייכתב בפונט המתאים לרוח הציטוט או המסר. את הטקסטים עצמם כדאי לכתוב בפונטים אולי פחות חדשים ומרגשים, אבל כאלה שהוכחו כנוחים לקריאה ונעימים לעין דוגמת אריאל, טהומה, טיימס ניו רומן וכו'.

דגש נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא שחלק מהוובפונטס, ובפרט אלה הבלתי מקצועיים, עלולים שלא להתאים לכל הדפדפנים או להתעוות כשמגדילים/מקטינים אותם. על מנת למנוע עוגמת נפש מחלק מהגולשים, שהרי המטרה היא להעניק חווית משתמש איכותית לכולם, מומלץ לבדוק כל דף שיצרנו ושיש בו וובפונטס ייחודיים בכמה דפדפנים ובכמה גדלים, על מנת לוודא שכולם ייהנו מהמראה המושקע.

אגב, ה- Font Face מאפשר לא רק שימוש במגוון אדיר של פונטים אלא אף להוסיף לטקסטים הצללות, פינות מעוגלות, קווי מתאר וגרדיאנטים, שגם הם כמובן מעשירים את האופציות העומדות בפני בוני ומעצבי אתרים ואת חווית הגלישה.

מה עדיף, לרכוש פונטים או לשכור?

האפשרות להשתמש בדפדפנים השונים בכל גופן שרק רוצים – בקלות, בכל מחשב וללא הארכת פרק הזמן עד לטעינת הדף – הביאה באופן טבעי ליצירתם של אינספור פונטים חדשים.

יצירת פונט חדש היא מלאכה הדורשת כישרון רב, מיומנות בלתי מבוטלת ולא מעט זמן, ורוב מפתחי הפונטים מצפים לתמורה עבור השקעתם, כך שכדי להשתמש בחלק ניכר מהפונטים יש צורך ברכישתם או בשכירתם.

שכירת פונטים – כלומר קבלת קוד להטמעתם באתר ולא קובץ הכולל את הפונט – מתבצעת על בסיס חודשי או שנתי, כשבחלק מהמקרים יש לשלם דמי שכירות עבור כל פונט ופונט ובמקרים אחרים התשלום הוא עבור חבילת פונטים. גם אפשרויות השימוש אינן קבועות: בחלק מהמקרים ניתן להשתמש בפונט(ים) רק באתר אחד ואילו במקרים אחרים מי ששוכר את הפונט(ים) יכול להשתמש בהם בכמה אתרים שרק ירצה.

רכישת פונטים מצריכה תשלום חד-פעמי, ובתמורה מקבלים את הקבצים של הפונטים, במספר פורמטים כך שניתן יהיה להשתמש בהם בכל סוגי הדפדפנים. גם ברכישת גופנים יש 2 מקרים אפשריים: רכישה המאפשרת שימוש בפונט(ים) רק בדומיין אחד, או רכישה המקנה לבונה אתרים או מעצב אתרים ליהנות מהפונט(ים) באתרים רבים אותם הוא מקים.

שכירת פונטים חוסכת את הצורך בהשקעה חד-פעמית גבוהה, ובמידה ומשנים את העיצוב של האתר פשוט מפסיקים לשלם. יתרון נוסף של שכירת הגופנים הוא ההטמעה המעט קלה יותר. רכישת פונטים מתאימה בעיקר למקרים שבהם מתבצעת אופטימיזציה על מנת להבטיח טעינה מהירה במיוחד.

פונטים בחינם – לא פחות יפים

הפופולאריות ההולכת וגדלה של קונספט הקוד הפתוח באה לידי ביטוי גם בתחום הוובפונטס, כך שניתן ליהנות משלל עיצובים מרהיבים גם ללא הוצאה כספית.

אמנם חלק מהעיצובים החינמיים אינם מקצועיים לחלוטין, אולם גם כך הם יכולים להעשיר את אתרי האינטרנט. בין הפונטים הייחודיים שמציעים מעצבים, מאיירים וגרפיקאים בחינם ניתן לציין את "לחימה בדרקון" שמעניק לאותיות הא'-ב' טאץ' אסייתי ציורי, "הפסקול" שהופך כל טקסט למסיבת דיסקו עולצת, טרשים, דוריאן, סטופ מושן, "אנרכיה" המלוכלך משהו, "באסטה" המדמה גרפיטי, שלל פונטים בעלי מראה מקראי (המתאימים כשרוצים להוסיף לאתר ציטוט מהתנ"ך או מהגמרא, לדוגמה), נוּט שנולד כפרויקט גמר בשנקר בהשראת כרזות פרסומת משנות השישים ועוד ועוד.

מקור נוסף למאגר נרחב של וובפונטס חינם אין כסף היא גוגל, אם כי נכון לעכשיו מדובר בפונטים לטיניים וקיריליים בלבד (כלומר לכתיבה באנגלית או ברוסית).

וובפונטס – ידידותיים לא רק לעין אלא גם לקידום אתרים

אמנם חווית המשתמש קובעת לא מעט בימינו את דירוגו של האתר במנועי החיפוש השונים, ובהתאם כדאי להשקיע בה, בין השאר באמצעות שימוש חכם בוובפונטס המדויקים ביותר בכל דף ודף, אבל כדאי לזכור שבסופו של דבר כל אתר צריך למשוך לא רק את תשומת ליבם של הגולשים אלא גם את זו של גוגל, בינג, יאהו ושאר מנועי חיפוש.

מבחינה זו טכנולוגיית ה- Font Face חוללה מהפכה, שכן היא מאפשרת להציג טקסטים הכתובים בפונטים ייחודיים לא כתמונה אלא כטקסט רגיל – כלומר מנועי החיפוש יכולים לקרוא אותם ולתת להם משקל בקביעת ציון האיכות של הדף.

יחד עם זאת, כדאי לבצע מספר פעולות המקצרות את זמן טעינת הדף, שגם הוא משפיע על קידום האתר ובעיקר על תחושת הגולשים (שהרי התרגלנו שכל שנייה היא נצח…)

גם אתם מעוניינים לתת לאתר שלכם מראה מקצועי ומיוחד? צרו עמנו קשר ובקשו וובפונט באתר החדש שלכם, חמשת הלקוחות הראשונים יקבלו וובפונט בשווי 300 ש"ח במתנה. דברו איתנו כאן

דני שקד, מומחה לשיווק באינטרנט

על המחבר

testzara

Scroll to top caret
×

שיחת ווטסאפ